Zadania
Do zadań referatu oświaty i polityki społecznej należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z zadaniami gminy, jako organu prowadzącego przedszkola, szkoły podstawowe, a w szczególności spraw dotyczących:
a) planowania sieci publicznych przedszkoli, szkół podstawowych;
b) zatwierdzania arkuszy organizacyjnych;
c) przygotowania dokumentów w zakresie powoływania i odwoływania dyrektorów oraz oceny pracy dyrektora,
d) przeprowadzania egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego wraz z przygotowaniem aktu mianowania,
e) nauczania indywidualnego,
f) spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
g) dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
h) sprawozdawczości, w szczególności koordynacja działań związanych ze sporządzeniem sprawozdania Systemu Informacji Oświatowej,
i) współpracy z innymi jednostkami z zakresu oświaty, w tym z organem nadzoru pedagogicznego oraz związkami zawodowymi,
2) prowadzenie innych spraw związanych z funkcjonowaniem oświaty, a w szczególności spraw dotyczących:
a) prowadzenia ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
b) dotowania przedszkoli, szkół niepublicznych i publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne oraz pokrywania kosztów udzielonej dotacji,
c) realizacji rządowych programów, w szczególności rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
d) dowozu uczniów do placówek oświatowych, w szczególności zwrotu kosztów przejazdu uczniów niepełnosprawnych oraz ich rodziców, opiekunów prawnych lub opiekunów z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego szkoły lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
e) innych spraw właściwych dla gminy, wynikających z Karty Nauczyciela, ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych,
f) dotowania realizacji wychowania przedszkolnego i wyposażenia szkół w podręczniki oraz materiały edukacyjne i ćwiczeniowe,
3) realizowanie zadań wynikających z przepisów dotyczących opieki nad dziećmi do lat 3;
4) prowadzenie spraw związanych z zadaniami z zakresu opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, a w szczególności dotyczących:
a) współdziałania z zakresu promocji zdrowia,
b) współpracy w zakresie dożywiania uczniów,
c) współpracy w zakresie organizowania i prowadzenia pomocy dla uczniów ze środowisk zagrożonych patologiami,
d) współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, pomocy osobom niepełnosprawnym, działających na rzecz osób w wieku emerytalnym, a także w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
5) współdziałania w zakresie organizacji wypoczynku dla dzieci w czasie ferii zimowych i letnich;
6) współpracy w zakresie organizacji imprez dla dzieci i młodzieży;
7) prowadzenia spraw związanych ze stypendiami artystycznymi i sportowymi;
8) prowadzenie spraw dotyczących członkostwa gminy w związkach międzygminnych i stowarzyszeniach;
9) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w mieście, w tym opracowywanie projektów programów współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
10) prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych miasta;
11) prowadzenie pod względem merytorycznym kontroli prawidłowości rozliczeń dotacji udzielanych z budżetu gminy oraz dotacji przekazywanych gminie;
12) współdziałanie z jednostkami realizującymi zadania pomocy społecznej w zakresie polityki społecznej gminy oraz programów z nią związanych;
13) analizowanie potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym w zakresie koniecznych do likwidacji barier;
14) współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi miasta na rzecz uwzględniania potrzeb osób niepełnosprawnych przy przygotowywaniu i wykonywaniu zadań objętych zakresem ich działania;
15) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu rozpoznawania potrzeb osób starszych i określania ich priorytetów, inicjowanie działań służących zaspokajaniu tych potrzeb;
16) koordynowanie działań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Konstantynowskiego Centrum Pomocy Rodzinie;
17) wykonywanie czynności w zakresie gromadzenia danych, uzyskiwania opinii oraz sprawozdawczości dotyczącej pomocy społecznej, w odniesieniu do zadań realizowanych przez referat;
18) wykonywanie zadań koordynatora dostępności;
19) wykonywanie innych zadań z zakresu działania referatu określonych w ustawach i przepisach szczególnych.