Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Tomasz Pawlaczyk - Główny Specjalista
Kontakt: (42) 211 11 73 wew. 128 faks 42 233 80 32,
Miejsce: I piętro, pok. 5
Do zadań stanowiska ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
1) monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie miasta w tym koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych;
2) przyjmowanie zgłoszeń i meldunków o awariach lub szkodach w urządzeniach infrastruktury technicznej oraz o innych zdarzeniach, współpraca w tym zakresie ze strażą miejską;
3) w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
a) uzgadnianie z KP PSP i Oddziałem Miejskim Związku OSP RP zakresu i sposobu realizacji przedsięwzięć ochrony przeciwpożarowej na obszarze miasta.
b) planowanie i rozliczanie kosztów gminy dotyczących ochotniczych straży pożarnych w zakresie określonym ustawą o ochronie przeciwpożarowej i wynikającym z umów zawartych w tym zakresie;
c) współdziałanie z Zarządem Miejskim Związku Ochotniczych Straży Pożarnych;
d) prowadzenie ewidencji członków Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie uprawnień do udziału w akcjach ratowniczych i szkoleniu;
e) wspierane działań na rzecz ochrony życia, zdrowia i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami;
f) współudział w organizowaniu konkursów propagujących działalność Ochotniczych Straży Pożarnych;
g) wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
h) przygotowywanie informacji o realizacji zadań przedsięwzięć ochrony przeciwpożarowej na wystąpienie właściwej komisji rady miejskiej
4) w zakresie obrony cywilnej - realizowanie przedsięwzięć dotyczących:
a) tworzenia przygotowania do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
b) przygotowywania organizowania ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
c) planowania zapewnienia środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowania ludności,
d) planowania zapewnienia ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
e) planowania zapewnienia ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
f) wyznaczania zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
g) zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
h) zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
i) integrowania sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
j) opracowywania projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
k) współpracy z terenowymi organami administracji wojskowej,
l) opiniowania wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
m) opracowywania informacji dotyczących realizowanych zadań,
n) współpracy z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
o) kontrolowania przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
p) określania zadań obrony cywilnej dla instytucji, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych i społecznych, organizacji ratowniczych działających na obszarze miasta oraz koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie ich realizacji,
q) organizowania szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej i w zakresie powszechnej samoobrony,
r) organizowania i koordynowania ćwiczeń obrony cywilnej,
s) organizowania i prowadzenia szkolenia ratowników odbywających zasadniczą służbę w obronie cywilnej,
t) przygotowywania i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych;
5) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na obszarze miasta przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej oraz ustalenie osób na funkcję komendanta formacji obrony cywilnej;
6) opracowywanie i utrzymywanie w aktualności wieloletniego planu obrony cywilnej miasta;
7) opracowywanie rocznego planu działania obrony cywilnej;
8) okresowe opracowywanie informacji do oceny stanu przygotowań i realizacji zadań brony cywilnej i na wystąpienia szefa obrony cywilnej powiatu;
9) organizowanie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, w tym ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
10) opracowywanie i uaktualnianie planu operacyjnego ochrony przed powodzią;
11) utrzymywanie i prowadzenie miejskiego magazynu sprzętu OC i ochrony przeciwpowodziowej, w tym ponoszenie odpowiedzialności materialnej za przechowywany sprzęt oraz przeprowadzanie konserwacji sprzętu będącego w magazynie OC;
12) przygotowywanie informacji o realizacji zadań obrony cywilnej na wystąpienia szefa obrony cywilnej powiatu;
13) planowanie i rozliczanie kosztów realizacji zadań zleconych i własnych w zakresie obrony cywilnej;
14) w zakresie spraw obronnych:
a) prowadzenia spraw dotyczących realizacji zadań związanych z natychmiastowym uzupełnieniem sił zbrojnych:
- opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej oraz doręczania dokumentów powołania,
- współpraca z WKU, Starostwem Powiatowym, Urzędem Wojewódzkim i Policją w zakresie realizacji w/w zadań,
- organizowanie i udział w szkoleniach i treningach akcji kurierskiej,
- dokonywanie rocznej oceny realizacji zadań związanych z akcją kurierską,
- sporządzania sprawozdań.
b) wykonywanie zadań w zakresie świadczeń na rzecz obrony:
- udzielanie wojskowym komendantom uzupełnień oraz właściwym organom o nieruchomościach i rzeczach ruchomych, które mogą być przedmiotem świadczeń,
- przyjmowanie i rejestracja wniosków oraz przygotowywanie rocznego planu świadczeń osobistych i rzeczowych,
- wystawianie wezwań i decyzji do wykonania świadczenia,
- wypisywanie decyzji o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomych na cele świadczeń rzeczowych,
- prowadzenie rejestru świadczeń;
c) w zakresie zadań obronnych:
- opracowanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania miasta,
- planowanie i realizacja zadań obronnych związanych z podwyższaniem gotowości obronnej w czasie pokoju i na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub wojny,
- realizacja zadań obronnych oraz szkoleń obronnych,
- opracowywanie i utrzymywanie w bieżącej aktualizacji dokumentacji stałego dyżuru;
15) w zakresie zarządzania kryzysowego:
a) opracowanie i aktualizacja planu zarządzania kryzysowego,
b) realizacja zadań w zakresie wynikającym z powołania i określania zadań miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego,
c) planowanie i organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów w zakresie reagowania na potencjalne zagrożenia,
d) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania miasta;
16) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych;
17) realizacja zadań w zakresie zgromadzeń publicznych;
18) przyjmowanie zawiadomień o zamiarze przeprowadzenia imprezy artystycznej lub rozrywkowej;
19) współpraca z resortem obrony narodowej w zakresie udziału wojskowej asysty honorowej w uroczystościach miejskich.