Zakres działania Urzędu Stanu Cywilnego
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego i związanych z nimi spraw wynikających z kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a także ustawy o zmianie imion i nazwisk, a w szczególności:
1) rejestracja urodzeń, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób;
2) dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego, w tym: uzupełnienie, sprostowanie, unieważnienie;
3) sporządzanie i wydawanie:
a) odpisów skróconych, zupełnych, wielojęzycznych aktów stanu cywilnego,
b) zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
c) zaświadczeń o stanie cywilnym,
d) zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
e) zaświadczeń, że zgodnie z polskim prawem można zawrzeć małżeństwo;
4) przyjmowanie oświadczeń:
a) o wstąpieniu w związek małżeński (udzielanie ślubów),
b) o uznaniu ojcostwa,
c) o powrocie rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
d) o zmianie imienia dziecka,
e) o wyborze nazwiska dziecka,
f) ostatniej woli spadkodawcy w postaci testamentu alograficznego;
5) wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;
6) wpisanie do rejestru stanu cywilnego zdarzenia z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą;
7) usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL w zakresie stanu cywilnego;
8) prowadzenie, przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych oraz przekazywanie ich do archiwum zakładowego i państwowego;
9) sporządzenie comiesięcznych sprawozdań z zakresu USC do Głównego Urzędu Statystycznego oraz Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego.
10) przyjmowanie zgłoszeń oraz sporządzanie projektów wniosków o nadanie Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
11) wykonywanie innych zadań w zakresie aktów stanu cywilnego, określonych w ustawach
i przepisach szczególnych.