Zakres działania referatu
Do zadań referatu gospodarki przestrzennej i nieruchomości należy:
1) w zakresie gospodarki przestrzennej:
a) prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem przestrzennym miasta w ramach zadań gminy w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym między innymi:
- przygotowywanie materiałów do sporządzenia dokumentów planistycznych,
- koordynacja i obsługa działań związanych z opiniowaniem i z uzgadnianiem dokumentów
planistycznych zgodnie z procedurą przewidzianą w obowiązujących aktach prawnych,
- koordynacja działań związanych z wprowadzeniem zadań rządowych do miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego,
- przechowywanie planów zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzanie lub zmianę,
- dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,
b) prowadzenie spraw związanych z art. 34 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym celem ustalenia jednorazowej opłaty, tzw. „opłaty planistycznej” z tytułu
wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,
c) prowadzenie współpracy z organami województwa w zakresie tworzenia planu
zagospodarowania przestrzennego województwa oraz miejscowego planu zagospodarowania miasta,
d) wydawanie wyrysów i wypisów z planów miejscowych oraz ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
e) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu i z ustaleniami lokalizacji inwestycji celu publicznego w przypadku braku planu miejscowego oraz wydawanie decyzji w tych sprawach,
f) prowadzenie rejestrów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
g) prowadzenie rejestru decyzji o lokalizacji celu publicznego,
h) rejestrowanie decyzji dotyczących zagospodarowania terenu, wydawanych przez inne organy administracji publicznej oraz analizowanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu,
i) ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i przygotowywanie wyników tej oceny,
j) prowadzenie gminnej ewidencji zabytków,
k) opiniowanie projektów elewacji, projektów zagospodarowania nieruchomości wraz z ich
podziałem lub scalaniem w przypadku braku planu miejscowego,
2) w zakresie gospodarki nieruchomościami:
a) sporządzanie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości, gospodarowanie
i zarządzanie gminnym zasobem nieruchomości, w tym:
- zbywanie, oddawanie w wieczyste użytkowanie, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie, w trwały zarząd komunalnych gruntów zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę, a
także ich przekazywanie na cele szczególne;
- zbywanie i wynajem lokali komunalnych;
- ustalanie ich wartości, cen i opłat za korzystanie z nich;
b) organizowanie przetargów na zbywanie prawa własności, prawa użytkowania wieczystego, nieruchomości stanowiących własność gminy,
c) przekształcanie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności,
d) regulowanie stanu prawnego nieruchomości,
e) nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań gminy,
f) komunalizacja gruntów,
g) prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących gminny zasób nieruchomości lub nabywanych do zasobu i wprowadzanie zmian w ewidencji związanych z ich obrotem (sprzedaż, wieczyste użytkowanie, dzierżawa, zarząd),
h) tworzenie zasobu gruntów i gospodarowanie nim zgodnie z zasadami określonymi w obowiązujących przepisach prawa,
i) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem numerów porządkowych nieruchomości,
j) prowadzenie spraw rozgraniczania nieruchomości, podziału nieruchomości oraz scalania i podziału nieruchomości,
k) prowadzenie spraw umieszczania reklam na gruntach gminnych,
l) przygotowywanie i aktualizacja informacji na temat terenów inwestycyjnych,
ł) zapewnienie prowadzenia targowiska oraz opracowywanie regulaminu targowiska,
m) wystawianie faktur VAT w zakresie sprzedaży i wydzierżawiania nieruchomości,
n) przygotowywanie dokumentów umożliwiających znoszenie współwłasności nieruchomości oraz nabywanie mienia na rzecz gminy w drodze dziedziczenia i darowizny,
o) rozpatrywanie spraw związanych z udzielaniem ulg, zwolnień, rozkładaniem na raty, odraczaniem terminów płatności oraz umarzaniem należności z tytułu spraw prowadzanych przez referat, o ile nie stanowią zaległości,
p) zlecanie wyceny nieruchomości gruntowych oraz budynków i lokali stanowiących gminny zasób.